dilluns, 1 de maig del 2017

L'infant i el seu aprenentatge a l'Educació Infantil.


“La infància no és merament una fase preparatòria per al futur, sinó una etapa de la vida amb uns valors i una cultura propis, conformada igualment per infants i adults.”

Helena Buri i Areta Wasilewska-Gregorowicz
Infància a Europa núm. 28

El segon cicle de l’etapa d’Educació Infantil (3 a 6 anys) és en la que desenvolupo aquesta primera part del Pràcticum.

És per aquesta raó, que abans d’incidir en el treball que la psicopedagoga realitza en aquesta etapa, crec interessant fer quatre pinzellades i parlar sobre alguns dels trets característics d’aquesta etapa educativa tan essencial i important en el desenvolupament integral de l’infant.

L’Educació Infantil es caracteritza per ser una etapa educativa en què la curiositat és el motor de l’aprenentatge.


Educar va molt més enllà de fer possible que els infants aprenguin o adquireixin coneixements. Implica proposar reptes cognitius, crear un ambient ric i facilitador de relacions humanes, donar oportunitats per reforçar la pròpia confiança i l’autoestima, assegurar el camí cap a l’autèntica autonomia i ajudar que els infants es puguin anar fent una idea adequada del món en què viuen i viuran.

L’aprenentatge es dóna en qualsevol espai i en qualsevol moment: a través del joc, de les relacions, de les preguntes, dels descobriments i també de les propostes del mestre.

TOT EL TEMPS DELS INFANTS A L’ESCOLA ÉS EDUCATIU.

En aquestes edats, l’infant té curiositat per descobrir, per experimentar, per conèixer tot allò que l’envolta. Per començar a establir relacions amb els seus iguals i interactuar amb ells fent ús del llenguatge verbal i el gestual. Compartint espais, sentiments, emocions…

És per això que l’infant necessita temps per poder decidir què ha de fer, si ho fa sol o en grup, com ho fa, per organitzar els coneixements i construir aprenentatges, per desenvolupar estratègies pròpies i per poder actuar segons el seu propi ritme.

Per això és necessari, deixar temps suficient perquè els infants participin, juguin, es relacionin... i planificar el temps tenint en compte les seves singularitats i els diferents ritmes individuals.

“Mentre l’adult juga per divertir-se, l’infant juga per jugar.”

F. Tonucci (2009)

En aquest cas, el joc, és l’activitat per excel·lència de l’infant. És una activitat natural, lúdica i necessària per al seu desenvolupament integral (intel·lectual, psicomotor, sensorial, social i emocional). Permet que l’infant aprengui i creixi a través de l’experiència i dóna als infants la possibilitat d’imaginar, descobrir, experimentar, resoldre problemes o situacions amb creativitat, amb la llibertat de poder decidir i provar noves solucions.

A través del joc els infants es relacionen, es coneixen i estableixen vincles entre ells i, en conseqüència, se socialitzen adquirint pautes de conducta que els seran útils, per exemple, en situacions d’aprenentatge grupals o treball en equip. En el joc es fan molt presents les emocions, i els infants aprenen a autoregular-se.

A l’etapa d’E. Infantil doncs, els infants aprenen a ser autònoms a través de les petites accions quotidianes que es desenvolupen a casa o a l’escola, fruit de la participació en les coses que els afecten, quan tenen la possibilitat d’anar prenent petites decisions que estan al seu abast i poden organitzar part del seu temps. 



Hem de ser conscients que els infants DESITGEN CRÉIXER i necessiten demostrar que són capaços en tot moment i demanen també adults que mostrin confiança en les seves possibilitats.

Aquesta autonomia que va lligada a l’autoconcepte i a la confiança d’un mateix és essencial per al desenvolupament integral de l’infant.





Referències bibliogràfiques i bibliografia web

BASSEDAS, E; HUGUET, T.; SOLÉ, I. (2009). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Barcelona: Editorial Graó.

GENERALITAT DE CATALUNYA, DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. (2016). Currículum i orientacions. Educació Infantil, segon cicle.
http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/infantil/

TONUCCI, F. (2004). Quan els infants diuen: PROU!. Editorial Graó. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Síntesi del primer tram.

“El niño tiene cien lenguajes, cien manos, cien pensamientos, cien formas de pensar, de jugar y de hablar, cien siempre, ci...