dilluns, 8 de maig del 2017

El concepte "d'infant competent" d'Emmi Pikler.


“Miramos siempre a los niños desde aquello que no hacen, pero ¡ojalá! sí mirásemos lo que sí hacen desde su propia estrategia en su proceso de competencia”

Pikler.

Emmi PIKLER (1902-1984) pediatra hongaresa, responsable i ànima de la Casa-Bressol Lòczy (actualment Institut Lòczy), teixeix la seva línia filosòfica i pedagògica a partir dels moviments europeus reformistes que al S. XX advoquen per una educació activa com Montessori, Steiner o Freinet. Una nova manera de mirar i de connectar amb l’infant com a persona.

En les línies de la seva obra, Pikler, sosté que des que el bebè neix té competència motriu per a desenvolupar-se de manera autònoma i a través de la seva pròpia iniciativa, sempre que disposi d’un ambient i un espai de to positiu i ple d’afectivitat en el que es donin relacions emocionals basades en el lligam afectiu segur amb la figura de referència. És així com l’infant se sent amb la suficient seguretat per moure’s en llibertat, explorant el seu entorn de manera activa i desenvolupant-se en totes les seves dimensions de manera saludable (Godall, 2010).


Quan Pikler parla del concepte d’INFANTS COMPETENTS, es refereix a una sèrie de característiques que els identifica:
  • Capacitat d’experimentació: són curiosos, observen, exploren, proven, comproven, s’interroguen, investiguen i inventen.
  • Capacitat de coneixement: discriminen sensorialment, estableixen relacions lògiques i assimilen relacions socials.
  • Capacitat emotiva: experimenten sentiments (alegria, tristesa, benestar, dolor, afecte, ira, aversió, satisfacció, desconcert, rebuig, seguretat, etc.).
  • Capacitat expressiva: mostren i comuniquen necessitats, interessos, sentiments i desitjos.
  • Capacitat d’activitat autònoma: escullen, es diferencien dels altres, demostren possibilitats comunicatives, motores, manipulatives, d’experimentació, que tendeixen a resoldre els seus conflictes i necessitats i a satisfer els seus desitjos.
  • Capacitat participativa: actuen amb un altre, formen part d’un grup, saben escollir qui volen, participen en accions conjuntes, aporten idees pràctiques i no es relacionen igual amb les diferents persones.
  • Capacitat de reacció: responen de forma diversificada davant de diferents estímuls…
  • Capacitat per produir efectes de molts tipus al seu entorn: físics (trenquen coses, pinten, s’embruten…), emocionals (es fan estimar, ens fan patir…), de relació, etc.
Així doncs, l’activitat autònoma del nen s’afavoreix contínuament.

L’estímul de l’adult se centra a crear una riquesa ambiental, tant en l’àmbit físic com relacional; en respectar els ritmes propis de cada nen així com manifestar un interès sincer en l’assoliment dels seus propòsits  expressant verbalment l’alegria que li produeix el fet que el nen hagi aconseguit algun propòsit per si mateix.

L’adult, doncs, ha de ser presència que el nen va integrant per a construir-se a si mateix, això implica que aquesta presència que acompanya els processos de vida en la infància sigui constant perquè el nen pugui establir uns vincles estables i desenvolupar una  seguretat afectiva que li permeti llençar-se a la conquesta del món a través de les seves múltiples capacitats i habilitats.




Referències bibliogràfiques i bibliografia web

FALK, J. (2008). Lóczy, educación infantil. Barcelona: Editorial Octaedro.

GARCÍA, A. (2016). Otra educación ya es posible. Una introducción a las pedagogías alternativas. Litera: Albuixech.

GENERALITAT DE CATALUNYA, DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. (2016). Currículum i orientacions. Educació Infantil, segon cicle.

GODALL,T.(2008). Diálogo emocional y atención professional. Visión pikleriana del bIenestar en la primera infancia. Universidad de Barcelona.

GODALL, T. (2010). Emmi Pikler: la competencia motriz del bebé es posible cuando cambiala mirada del adulto. Revista Aula de Infantil, nº153, p 8-9.

PIKLER, E. (1994).  Moverse en libertad: Desarrollo de la psicomotricidad global. Narcea: Madrid.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Síntesi del primer tram.

“El niño tiene cien lenguajes, cien manos, cien pensamientos, cien formas de pensar, de jugar y de hablar, cien siempre, ci...