diumenge, 14 de maig del 2017

"Sóc capaç". La importància de l'autoestima.


“Les vivències emocionals són el motor de la nostra vida i de les nostres relacions i, en conseqüència, també ho haurien de ser de l’educació. En aquest sentit, educar emocionalment significa impulsar el creixement emocional dels infants, afavorir el seu desenvolupament integral com a persones”
Sílvia Palou (2004)

El tractament de la multitud de situacions en les quals els infants manifesten la seva alegria, la seva inseguretat, les seves pors i la manera com els adults les tractem, és de molta importància per a l’assoliment d’un benestar necessari de l’infant, perquè pugui aprendre i desenvolupar-se amb seguretat.

A l’etapa d’E. Infantil un dels aspectes essencials i que es treballa amb consciència i delicadesa és el foment de l’AUTOCONCEPTE i l’AUTOESTIMA dels infants, tenint present que les situacions que viuen a l’escola i el tracte amb les mestres són molt importants per anar formant el concepte de si mateix.
És doncs, sobre la base de l’opinió sobre ells mateixos que els infants es van formant a partir de les diferents situacions que se’ls planteja dia rere dia i a partir de les opinions de les persones significatives, en aquest cas les mestres, pares, família propera i iguals que van construint progressivament l’autoconcepte, definit per Bassedas, Huguet i Solé (2001) com a “el concepte que les persones tenen sobre les seves capacitats (confiança en un mateix) i sobre la seva vàlua (autoestima).

La construcció d’una autoimatge positiva requereix que a l’escola els infants tinguin experiències en situacions que els permetin anar agafant confiança en les seves capacitats i que es vegin com a infants amb possibilitats. Això els dóna SEGURETAT, que és l’element bàsic per atrevir-se a explorar nous mons, noves situacions i noves experiències.

Segons Solé (1992), aquesta SEGURETAT i aquesta CONFIANÇA es van construint com a producte de la visió que el nen té de les seves possibilitats per resoldre els problemes que se li plantegen, visió que es configura en bona mesura a partir del mirall que les altres persones, i especialment “les altres persones significatives” li retornen.


EL CAS.
La psicopedagoga m’explica que en L és un nen de P-4 que ha arribat aquest any a l’escola amb un context familiar força complicat. Els pares estan separats i la seva relació no és gens cordial, fet que repercuteix de manera negativa en el seu desenvolupament, progrés, estat i equilibri emocional, en l’establiment de relacions amb els companys, i com a conseqüència amb el seu procés d’ensenyament-aprenentatge.

A principi de curs la mestra-tutora de la classe d’en L, va observar unes dificultats clares pel que feia la seva conducta i comportament i una manca d’estabilitat emocional amb canvis d’humor sobtats, passant del plor a l’alegria i eufòria en poc temps, alhora que també mostrava grans dificultats per a relacionar-se amb els companys d’aula, sovint es mostrava agressiu i rabiós amb ells. En aquest cas la mestra també va observar una baixa autoestima pel que fa al seu desenvolupament i a l’hora d’enfrontar-se i resoldre petites situacions dins i fora de l’aula, amb una manca capacitat de tolerància a la frustració. Tanmateix és un nen que demanda constantment l’atenció i afecte, amb necessitat de contacte físic,  de la seva mestra.

La psicopedagoga recull aquesta demanda de la mestra-tutora d’en L i duu a terme una observació de l’infant dins l’aula i en moments puntuals a l’hora d’esbarjo al pati de l’escola, per determinar quin és el tipus d’ajuda que tant en L com la seva mestra necessiten a l’aula.

Després d’aquest primer contacte, la psicopedagoga ha tingut diverses trobades amb la mestra-tutora de l’aula, ha realitzat diferents observacions a l’aula per veure com evoluciona en L, i ha tingut conjuntament amb la seva mestra diverses entrevistes personals amb els pares d’en L. Aquestes s’han fet de manera individualitzada (amb la mare i el pare per separat) per la relació tan delicada que existeix entre els dos. Aquest fet, em comenta la psicopedagoga, és el que dificulta en gran mesura la valoració, el treball i l’ajuda que l’infant necessita de manera clara i urgent.

Amb el cas d’en L, la psicopedagoga s’ha posat des d’un bon començament en contacte amb el CDIAP (Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç), així com amb la Psicopedagoga de l’EAP de la zona que assisteix a l’escola un dia al matí la primera setmana de cada mes per a revisar i fer un seguiment dels casos especials dels alumnes amb NEE del centre i de les possibles incorporacions  dels alumnes nouvinguts i d’incorporació tardana que necessitin ser valorats.

Així doncs, després de diferents trobades amb els pares on se’ls ha parlat de les necessitats de caràcter emocional i relacional que s’observen en el seu fill, s’acorda i promou de manera positiva el fet que en L assisteixi al CDIAP on una de les psicòlogues li farà una valoració més concreta i acurada per iniciar un treball extern i que serveixi de suport i ajuda al que ja s’està desenvolupant de manera diària a l’escola de manera que també ajudi a pautar les necessitats que tant la mare com el pare d’en L tenen a casa.

La psicopedagoga em comenta que el cas està resultant força complicat per la mala relació dels pares i que ha calgut recórrer als Serveis Socials de la zona. Actualment, una Treballadora Social està fent un seguiment i revisant el cas, tant amb la mare com amb el pare per ajudar-los a orientar, pautar i establir unes “normes” i responsabilitats entre ells i de manera personal amb el seu fill.


La psicopedagoga també em comenta que a en L des de l’escola se li ha elaborat un P.I (Pla Individualitzat) en el que s’han establert conjuntament amb la seva mestra-tutora una sèrie d’ajudes que du a terme la mateixa mestra a l’aula sense suport de cap mestre especialista, exceptuant dues hores a la setmana en les que hi ha una persona que fa tasques de “reforç” amb ell. Per altra banda, em comenta que aquesta setmana la psicopedagoga de l’EAP li ha comentat que des de l’EAP se li està elaborant un dictamen.


L’OBSERVACIÓ.
Després de poder observar conjuntament amb la psicopedagoga en L a la seva aula, com es desenvolupa i relaciona amb els seus companys i mestra dins i fora de l’aula, a l’estona d’esbarjo, he pogut copsar que és un nen que necessita constantment l’atenció i suport de la mestra en tots els àmbits. Es mostra eixerit, molt despert i xerraire, es mostra tranquil quan les coses es desenvolupen i surten com ell vol i en el moment que ell desitja, però tot s’espatlla quan el resultat no és l’esperat. 

La mestra i la psicopedagoga em comenten també que té una falta de control i límits força exagerada, tot i que dins l’aula ha anat millorant al llarg del curs. Observo també, una falta de capacitat a la frustració i quan la mestra el veta dient-li que alguna cosa no pot fer-la en aquell moment. Es veu integrat al grup-classe tot i que amb els companys sovint hi ha estones en què encara es mostra agressiu però d’altres en les que es mostra molt afectuós. El seu tarannà i caràcter, malgrat mostrar-se en diversos instants alegre i molt mogut, es denota trist i emocionalment decaigut especialment quan alguna cosa no es veu capaç de fer-la o bé els companys en el moment que ell desitja (que ha de ser ara i aquí) no li fan cas. Se li denota una baixa autoestima i manca de calma i tranquil·litat interior.

La psicopedagoga i la mestra, em comenten que segueixen unes pautes que van establir per tal d’ajudar-lo a millorar la seva autoestima, la seva intranquil·litat interior, la seva inestabilitat emocional i sobretot les habilitats socials per millorar i promoure positivament la seva relació amb els companys de classe. Pautes que tenen els seus punts més forts en:
  • Suport de la mestra-tutora i també de les mestres especialistes que entren a l’aula per ajudar a en L a enfrontar-se a les situacions socials, de relació i  d’aprenentatge amb èxit aconseguint modificar la imatge de si mateix com un nen que aprèn i que pot.
  • Oferir-li moments de calma i tranquil·litat, en el que se li proporcioni estones més individualitzades dins la mateixa aula. Espais en els quals la mestra pugui estar només amb ell.
  •  Mostrar al grup-classe una imatge positiva d’en L. És un company que encara que mostri dificultats en alguns aspectes pot mostrar habilitats en coses determinades. Fomentar la visió positiva dels companys envers ell (el “mirall” del que ens parla Solé, 1992)
  • Reforçar-li tot allò que fa bé. Dient-li que ell pot i sap fer-ho i mostrant-li amb afecte i entusiasme (el contacte físic és molt important per ell)
  • Proposar-li situacions d’aprenentatge que tinguin sentit per ell. Que les senti i signifiquin petits reptes que pugui percebre com a superables.
  • Prioritzar el seu benestar emocional en moments de crisi, deixant en segon pla, si és necessari, l’aprenentatge de continguts.
  • Fomentar el treball en petits grups, donant-li consignes de manera gradual (Treball per Racons, Tallers i Ambients) oferint-li el suport necessari, però deixant que desenvolupi la seva capacitat de tria i autonomia personal, escollint, en els moments que sigui possible, l’activitat que ell vol realitzar.
  • Valorar-li sempre els encerts i progressos per petits que siguin, sobretot els relacionats amb les habilitats socials i el seu autocontrol i relació amb els altres.


A TALL PERSONAL.
L’observació de L m’ha permès valorar el fet que és essencial la relació entre la psicopedagoga i la mestra com un treball de col·laboració en el que l’objectiu és un sol: arribar a un desenvolupament personal, emocional i social òptim de l’infant.

Així doncs, la col·laboració de la psicopedagoga amb les mestres és essencial en el treball psicopedagògic, tenint en compte que cada professional en el seu àmbit té unes responsabilitats i unes tasques que són pròpies i que com a tal cal dur a terme amb positivisme i motivació.

Entenc també que, com diuen Solé (1993) i Coll, Solé (1989), els infants poden enfrontar-se a les situacions d’aprenentatge si tenen una percepció suficientment positiva d’ells mateixos com a individus capaços d’aprendre. Tanmateix, però cal assenyalar la necessitat del fet que puguin atorgar sentit a allò que aprenen, i que els reptes que se’ls proposin siguin adequats a les seves possibilitats.

És necessari doncs, ressaltar que perquè un infant arribi a aprendre qualsevol contingut és absolutament necessari que li atribueixi sentit. Aquesta atribució de sentit, com diu Bassedas (1993) només es pot realitzar si l’infant està emocionalment equilibrat (amb un autoconcepte positiu i una autoestima que es concreti en tenir interès en la relació amb els altres, en una confiança en les seves possibilitats, en una capacitat de tolerar la frustració que imposen les dificultats no resoltes, en definitiva en tenir una sèrie de seguretats personals que no trontollin amb qualsevol entrebanc amb el qual l’infant es trobi).





Referències bibliogràfiques i bibliografia web
BASSEDAS, E; HUGUET, T.; SOLÉ, I. (2009). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Barcelona: Editorial Graó.

GENERALITAT DE CATALUNYA, DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. (2016). Currículum i orientacions. Educació Infantil, segon cicle.

MONEREO, C; SOLÉ, I. (coords.) (2010). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Alianza Editorial: Madrid.

PALOU, S. (2004). Sentir i crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Editorial Graó.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Síntesi del primer tram.

“El niño tiene cien lenguajes, cien manos, cien pensamientos, cien formas de pensar, de jugar y de hablar, cien siempre, ci...