dilluns, 15 de maig del 2017

L'article: "No ho sé fer". L'autoimatge de l'infant.


“Les vivències emocionals són el motor de la nostra vida i de les nostres relacions i, en conseqüència, també ho haurien de ser de l’educació. En aquest sentit, educar emocionalment significa impulsar el creixement emocional dels infants, afavorir el seu desenvolupament integral com a persones”
Sílvia Palou (2004)

Se’ns diu al Currículum del segon cicle de l’E. Infantil que viure amb els infants el dia a dia i fomentar l’aprenentatge dialògic ens pot ajudar a posar nom als seus sentiments i emocions, així com a fer-los reconèixer les emocions d’un mateix i les dels altres. Així doncs, els factors emocionals i el component afectiu prenen rellevància en el desenvolupament i el procés d’ensenyament-aprenentatge de cadascun dels infants.

A la darrera entrada del blog: “Sóc capaç. La importància de l’autoestima”, us parlava sobre el paper essencial que té l’AUTOESTIMA i l’AUTOCONCEPTE per al desenvolupament integral dels nostres infants i quina importància té en la construcció de l’autoimatge del nen durant la primera infància.

Fent-hi referència, he cregut oportú enllaçar-vos un ARTICLE aparegut a la revista GUIX d’Infantil (novembre-desembre, 2015) que, al meu entendre, exemplifica bé el que exposava.

A l’article, que porta per títol No ho sé fer, I. Brugarola, A. Carballo i G. Lemkow de la Facultat de Ciències Socials de la UVic-UCC de Manresa, ens parlen i reflexionen sobre la importància de l’autoestima dels infants i com n’és d’essencial “que siguem conscients del concepte i la mirada d’infant que projectem damunt seu”.


Per tancar aquesta entrada, volia deixar-vos també les paraules que Raúl Bermejo (mestre d’E. Infantil i Primària) ens deixa en el seu primer llibre “Ser maestro”.

“Quan els nens s’adonen que confiem en ells, ocorren coses inesperades dins de l’aula i l’aprenentatge flueix.
Cada infant posseeix un talent que està esperant veure la llum.
Si comencem  a creure en les capacitats dels nostres infants, les conseqüències seran molt clares i positives. Desenvoluparem la seva autoestima, la seva seguretat i la confiança en si mateixos. Si són conscients de la nostra confiança, tindran il·lusió per adquirir nous coneixements, per experimentar i descobrir el món que els envolta. Coneixeran i sabran que cometre errors forma part de l’aprenentatge i que tots ens equivoquem.
Els infants es valoraran pel que són i per qui són, amb els seus defectes i les seves virtuts.”





Referències bibliogràfiques i bibliografia web
BASSEDAS, E.; HUGUET, T.; SOLÉ, I. (2009). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Barcelona: Editorial Graó.

BERMEJO, R. (2017). Ser maestro. Barcelona: Plataforma Editorial.

BRUGAROLA, I.; CARBALLO, A.; LEMKOW, G. (2015). El dia a dia: No ho sé fer. Guix. Infantil núm. 83, 42-43.

GENERALITAT DE CATALUNYA, DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. (2016). Currículum i orientacions. Educació Infantil, segon cicle.

PALOU, S. (2004). Sentir i crecer. El crecimiento emocional en la infancia. Barcelona: Editorial Graó.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Síntesi del primer tram.

“El niño tiene cien lenguajes, cien manos, cien pensamientos, cien formas de pensar, de jugar y de hablar, cien siempre, ci...