Per introduir-nos a l’espai de pràctiques vull
presentar-vos el centre.
El centre on faig el “Pràcticum I” és una ESCOLA de
titularitat privada i concertada per la Generalitat de Catalunya que abraça les
etapes d’E. Infantil (2n cicle: 3 a 6 anys), d’E. Primària i d’E. Secundària
Obligatòria.
L’escola, de dues línies per cada curs, està
situada a l’Eixample Esquerre de Barcelona i està en funcionament des de fa més
de cent anys. Compta
amb un claustre de mestres de
quaranta-cinc professionals del camp de l’educació i una PSICOPEDAGOGA que és la cap i coordinadora del Departament Psicopedagògic de l’escola i que comparteix espai amb
la logopeda.
Ens trobem doncs davant d’una escola amb una
extensa trajectòria educativo-pedagògica i arrelada al barri. Una escola
familiar que s’obre a l’entorn com a centre educatiu i de foment de la
cultura.
El seu caràcter propi té com a
línia d’actuació preferent l’EDUCACIÓ
INTEGRAL dels alumnes, educant-los envers l’aprenentatge significatiu i promovent els valors humans tenint en compte la maduresa i el creixement
personal, així com el desenvolupament de
les diferents capacitats (cognitiva, psicomotriu, social, acadèmica i
humana).
L’escola, per la seva situació al barri i per
les característiques socials i familiars d’aquest (diferents tipologies), destaca
per tenir un nombre elevat d’ALUMNAT NOUVINGUT i d’incorporació
tardana. Aquests alumnes són nascuts a altres països o de pares
d’origen predominantment filipí i asiàtic. És per això, que a l’escola hi
conviuen alhora entre 25 i 30 nacionalitats i que, a banda del castellà i el
català que són les llengües majoritàries, les llengües estrangeres més
parlades, siguin el tagal i l’ilocano
(Filipines) i el xinès,
juntament amb altres llengües minoritàries com ara l’anglès, l’italià, el
francès o el portuguès. És per això que el centre compta amb una Aula d’Acollida i un Projecte Lingüístic (PL) amb
orientacions metodològiques per al professorat per tal d’afavorir l’adquisició
de les llengües curriculars independentment de la llengua inicial de cada
alumne/a.
Per altra banda, és una escola amb un nombre
força notable de casos d’ALUMNAT AMB NEE,
destacant-hi casos de Trastorn de
conducta, TDA i TDAH, dificultats motrius i Dèficit
visual elevat, TEA en diferents
graus (TEA) i Síndrome d’Asperger.
Per aquestes dues raons i d’altres, la Psicopedagoga i per tant, el suport i treball
que ofereix el Departament Psicopedagògic de l’escola és una eina indispensable
per a un òptim procés de desenvolupament de creixement personal i d’ensenyament-aprenentatge
de cadascun dels alumnes de l’escola i en particular d’aquells que més ho
necessiten.
La intervenció
psicopedagògica, doncs, resulta sempre positiva i molt necessària en tots els casos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada