dimecres, 12 d’abril del 2017

Benvinguts a l’ESCOLA!


Per introduir-nos a l’espai de pràctiques vull presentar-vos el centre.

El centre on faig el “Pràcticum I” és una ESCOLA de titularitat privada i concertada per la Generalitat de Catalunya que abraça les etapes d’E. Infantil (2n cicle: 3 a 6 anys), d’E. Primària i d’E. Secundària Obligatòria.
L’escola, de dues línies per cada curs, està situada a l’Eixample Esquerre de Barcelona i està en funcionament des de fa més de cent anys. Compta amb un claustre de mestres de quaranta-cinc professionals del camp de l’educació i una PSICOPEDAGOGA que és la cap i coordinadora del Departament Psicopedagògic de l’escola i que comparteix espai amb la logopeda.

Ens trobem doncs davant d’una escola amb una extensa trajectòria educativo-pedagògica i arrelada al barri. Una escola familiar que s’obre a l’entorn com a centre educatiu i de foment de la cultura.
El seu caràcter propi té com a línia d’actuació preferent l’EDUCACIÓ INTEGRAL dels alumnes, educant-los envers l’aprenentatge significatiu i promovent els valors humans tenint en compte la maduresa i el creixement personal, així com el desenvolupament de les diferents capacitats (cognitiva, psicomotriu, social, acadèmica i humana). 

Les FAMÍLIES de l’alumnat provenen, en general, d’una situació social, econòmica i cultural mitjana, tot i que també hi ha algunes famílies en condicions desfavorides que disposen de menys recursos econòmics. En aquests casos tenen l’ajuda de beques i el suport que l’escola els pot oferir.

L’escola, per la seva situació al barri i per les característiques socials i familiars d’aquest (diferents tipologies), destaca per tenir un nombre elevat d’ALUMNAT NOUVINGUT i d’incorporació tardana. Aquests alumnes són nascuts a altres països o de pares d’origen predominantment filipí i asiàtic. És per això, que a l’escola hi conviuen alhora entre 25 i 30 nacionalitats i que, a banda del castellà i el català que són les llengües majoritàries, les llengües estrangeres més parlades, siguin el tagal i l’ilocano (Filipines) i el xinès, juntament amb altres llengües minoritàries com ara l’anglès, l’italià, el francès o el portuguès. És per això que el centre compta amb una Aula d’Acollida i un Projecte Lingüístic (PL) amb orientacions metodològiques per al professorat per tal d’afavorir l’adquisició de les llengües curriculars independentment de la llengua inicial de cada alumne/a.
Per altra banda, és una escola amb un nombre força notable de casos d’ALUMNAT AMB NEE, destacant-hi casos de Trastorn de conducta, TDA i TDAH, dificultats motrius i Dèficit visual elevat, TEA en diferents graus (TEA) i Síndrome d’Asperger.


Per aquestes dues raons i d’altres, la Psicopedagoga i per tant, el suport i treball que ofereix el Departament Psicopedagògic de l’escola és una eina indispensable per a un òptim procés de desenvolupament de creixement personal i d’ensenyament-aprenentatge de cadascun dels alumnes de l’escola i en particular d’aquells que més ho necessiten.
La intervenció psicopedagògica, doncs, resulta sempre positiva i molt necessària en tots els casos.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Síntesi del primer tram.

“El niño tiene cien lenguajes, cien manos, cien pensamientos, cien formas de pensar, de jugar y de hablar, cien siempre, ci...